Tidligere års vindere

Her er en oversigt over, hvem der gennem tiden har modtaget Årets Bifald og Årets Ildsjæl. Årets Bifald blev første gang givet i 2012. Årets Ildsjæl blev første gang givet i 2016.

Priserne gives hvert år på Forum, som er Bifrosts årlige landsstævne.

Årets Bifald

Joachim Dittman Jepsen 2019

Joachim modtog i 2019 årets for at være en af hovedkræfterne bag de tunge IT løsninger, som miljøet har nydt godt af til Forum, Fastaval eller Knudepunkt, selv når det har betydet søvnløse nætter og rigtig, rigtig mange timers arbejde. Men Joachims engagement slutter ikke dér: Han har også lagt utallige timer i at motivere de frivillige kræfter, der i fællesskab er ved at opbygge Wonderstudios i et mejeri på Lolland. Han er ikke for fin til at skovle dyreafføring fra hallerne, når han ikke har gang i fondssøgning i hundredetusinde-klassen, så nu kan han tage en velfortjent pause fra skyggerne og komme ud i rampelyset for en stund og nyde godt af at vide at hans hårde arbejde baner vejen for rollespilsdanmarks fremtid både på de digitale og fysiske fronter.

Louise Hovitz 2018

Louise modtog Årets Bifald 2018 for sin indædte kamp for at skabe mere opmærksomhed om kønsdiskrimination og overgreb i det danske rollespilsmiljø. Hun har gennem mange år været en aktiv debattør om emner som ligestilling, undertrykkelse og sikkerhed, og har altid været fortaler for en menneskelig vinkel, hvor det ikke handler om at gøre hinanden til skurke og ofre, men til medmennesker. Louises holistiske tilgang til diskussionerne og hendes utrættelige ”Så tager vi lige en debat mere!” stil har betydet, at hun har tilkæmpet sig en plads som både meningsdanner og formidler. Og selvom det er mindre glamorøst at tale om krænkelser og strukturer end om dæmoner og pirater, så lader Louise sig ikke stoppe, og skaber synlighed om mørke emner.

Peter Brodersen 2017

Peter Brodersen modtog Årets Bifald 2017 for hans store arbejde som tovholder på rollespilsarkivet alexandria.dk. Peter Brodersen har med Alexandria skabt et unikt, uvurderligt redskab for unge som gamle, der ønsker at køre scenarier for deres venner eller øve sig på at spillede, og har derved været en stor støtte for mange i miljøet. Samtidig har Peter Brodersens projekt fungeret som en platform, der har gjort det muligt for forfattere, spilledere og spillere at køre, dele og videreudvikle rollespil i fællesskab på tværs af landet. Alexandria indeholder i dag hundredvis af scenarier fra over 70 forskellige kongresser gennem tiden, hvoraf de ældste kan dateres helt tilbage til 1985. Peters indsats er en gave til vores rollespilsmiljø, ikke mindst fordi siden også kan læses på engelsk, og dermed åbner døre for internationale spillere.

Claus Gajhede 2016

Claus Gajhede modtog i 2016 Årets Bifald for hans store arbejdsindsats i forbindelse med Yxengaard og Tornby Klitplantage. Området med flotte, permanente bygninger bruges ikke kun af de lokale rollespil i Nordjylland, men samler de danske rollespillere på tværs af landsdele og organisationer til eksempelvis Krigslive. Claus Gajhede har gennem fondsøgning skaffet finansiering svarende til over halvanden millioner kroner, kæmpet for at få tilladelser og dispensationer, og endte med at få en særtilladelse af miljøministeren selv. Claus Gajhedes arbejde kan være med til at skabe præceden for, hvad der er muligt at bygge permanent i de danske skove og er derfor en spydspids for fremtidige lignende projekter.

Anders Berner 2015

Anders Berner modtog i 2015 Årets Bifald for det arbejde, han gjorde for landsforeningen. Anders stod bag det store skift i Bifrost kultur, der gjorde, at Bifrost blev en forening, der gjorde alt, hvad man kunne for at hjælpe sine medlemsforeninger. Repræsentantskabsmøderne blev flyttet ud til lokalforeningerne, og det samme blev landsforeningens arbejde. Anders er et af de mennesker, der altid er oprigtigt interesseret i andres projekter, og han elsker Rollespilsdanmark, også når det er svært at elske. Han kan sætte skub i folk og bakke dem op. Samtidig har Anders Berner været en af dem, der altid hjælper, når der er brug for det, uanset om det er søgning af fondsmidler, feedback på en ide til et projekt eller som konfliktmægler i en lokalforening.

Claus Raasted Herløvsen 2014

Claus Raasted Herløvsen modtog i 2014 Årets Bifald for den positive medieopmærksomhed, han har været med til at skabe om dansk rollespil. Samtidig har Claus arrangeret adskillige scenarier, skrevet bøger, holdt oplæg og ikke mindst været redaktør på bladet ROLLESPIL.  Ligeledes har Claus haft mod til at støtte op om nye arrangører og hjælpe dem med at komme godt i gang med deres projekter. Claus har med de mange bøger, som han enten selv har skrevet eller været medforfatter af, været med til at dokumentere og øge kendskabet til dansk rollespil på tværs af hele landet.

Astrid S. Andersen 2013

Astrid S. Andersen modtog i 2013 Årets Bifald for sit store engagement med Forum og ikke mindst for arbejdet med at gøre Bifrost både relevant og synlig i Jylland gennem regionsrådene. Samtidig var hun med til at starte Piger i Panser, der blev toneangivende i miljøet, støttet og deltaget i en rollespilstradition (bl.a. JaLL, Fastaval, Krigslive), samt været oplægsholder.

Thomas Aagaard, Kåre Kjær og Allan Davidsen 2012

Thomas Aagaard, Kåre Kjær og Allan Davidsen modtog i 2012 Årets Bifald for deres arbejde med Krigslive, der samlede hundredvis af rollespillere på tværs af landet. Krigslive var ikke kun et scenarie, men blev en tradition, der er igen og igen samler det danske rollespilsmiljø.

Årets Ildsjæl

Cecilie Nemeth

Cecilie modtog i 2019 Årets Ildsjæl for lang tid at have siddet i lokale bestyrelser og som næstformand i Projekt Nexus. Cecilie er kendetegnet ved at holde gang i hjulene hos den Herningensiske lokalforening. Hun arbejder med at beskrive rollespil som metode og anvender det til at uddanne morgendagens pædagoger. Hun har alle dage været nytænkende i sit lokalmiljø og yderligere bragt sin inspiration, uddannelse og erfaring med sig hjem fra hele Danmark. Hun skaber debat: psykisk sikkerhed, bedre rammer for forskellighed og bedre forhold for inkludering af kvinder. Selv udvikler Cecilie lokalt unge bordrollespillere til at starte deres egne kampagner via af kurser med værktøjer og inspiration. Her skaber hun brobygning mellem nye og gamle GM’er. Når Cecilie bringer andre rollespillere ud på eventyr i andre foreningers rollespil, tager hun dem ikke bare med, men hun klæder dem på med workshops og afbryder sit eget spil for at facilitere så folk kan rykke sig her og nu.

Martin Lauenborg 2018

Martin er nomineret til Årets Ildsjæl – ikke kun grundet sine mange års tro tjeneste i foreningen Rollespilsfabrikken – men også fordi Martin er en af dem, som altid har været parat til at hjælpe når der skal stables aktiviteter på banen. Om det er en hjemmeside, der skal opdateres, en bil der skal køres eller nogle børn der skal bankes, så er Martin der. Klar til at hjælpe, og uden for meget palaver og snak. Hans team fra Amager Fælled kampagnen (som han er ansvarlig for) kalder ham for ”en utrættelig maskine”, og rygterne om, at han sjældent tager ringbrynjen af er 100% sande!

Jannick Vangkilde 2017

Jannick modtog Årets Ildsjæl i 2017 for det store arbejde, han har lagt i mange grene af rollespilsmiljøet. Han er en af de drivkræfter, der arbejder utrætteligt på sine projekter, om det er som formand for Babylon, som en del af Bifrosts Repræsentantskab, som ambassadør for det danske rollespilsmiljø i Europa eller som medstifter af den nye forening De Farvestrålende Fjer. Jannick tager samtidig et ansvar for lokalmiljøer, ikke kun i hovedstadsområdet, men også på Bornholm, hvor han har været ansvarlig for at genoplive en kampagne, der længe havde været død. Jannick står altid klar til at give en hjælpende hånd, uanset om det betyder sved på panden eller tårer på skulderen. Den glæde Jannick udstråler, når han arbejder på et projekt, smitter ofte af på hans omgivelser og inspirerer andre i hans kølvand til at gøre det samme.

Susanna Synnøve Magnussen Griis 2016

Susanna Synnøve Magnussen Griis modtog i 2016 Årets Ildsjæl for den indsats, hun har gjort i sit lokalmiljø. Hun har været en ekstraordinær aktiv og betydningsfuld ildsjæl i Den Glemte Legion i Randers. Her har hun været med til at organisere to kampagner, og dermed vedligeholdt og videreudvikle rollespil i Randers. Samtidig har Susanne haft en særlig evne til at skabe sammenhold mellem forældre, børn og foreninger, og hun formår at skabe medrivende fortællinger for deltagerne, uanset om de har spillet i årevis eller er nytilkomne.