Persondataforordningen (GDPR)

Persondataforordningen - det er et spørgsmål om lovgivning

Den 25. maj 2018 blev persondataloven erstattet af persondataforordningen. Det betyder, at for at jeres lokalforening opfylder dansk lovgivning, skal I udfylde en fortegnelse over behandling af personoplysninger i jeres forening. Det lyder måske umiddelbart lidt bøvlet, men vi hos Bifrost har sat os for, at gøre det lettest muligt for jer. Vedhæftet denne fane er en skabelon, hvor man blot skal indsætte den information, der er korrekt for ens forening, og vupti, så har man en fortegnelse over behandling af personoplysninger!

Men hvilke krav stilles der egentlig?

Helt overordnet stiller forordningen fire hovedkrav til behandlingen af personoplysninger:
1. I skal altid have et sagligt formål med at behandle personoplysninger, og I skal begrænse behandlingen til det, der er nødvendigt i forhold til det saglige formål. Denne del er det vigtigste at have styr på.

2. I skal kunne dokumentere, at I har overblik over jeres behandling af personoplysninger: Hvilke oplysninger behandles, hvem behandler dem, hvor arkiveres de m.v. Dette skal beskrives i den omtalte fortegnelse. (Se: Skabelon til Fortegnelse)

3. I skal orientere den registrerede (medlemmer, arrangører m.v.) om, hvilke oplysninger der behandles og hvorfor. Dette kan ske i en privatlivspolitik. (Se: Se Skabelon til Privatlivspolitik)

I skal have en tilpas datasikkerhed, og I skal i nogle tilfælde anmelde brud på sikkerheden til Datatilsynet. Better safe than sorry!

Sådan skriver i jeres egen privatspolitik og foretegnelse.

Vi har set på en masse forskellige guides til den nye persondataforordning, og vurderet at DGI har skrevet den bedste. I kan finde den her.
Vi anbefaler kraftigt, at I læser guiden, da det vil ruste jer bedre til at udfylde skabelonerne, og med jeres databehandling generelt. De har skrevet den specifikt til deres medlemmer, idrætsforeninger, men kan også anvendes af rollespilsforeninger, hvis blot man udskifter de idrætsspecifikke termer med mere generelle eller rollespilsspecifikke termer. F.eks. kan “idrætsforening” blot udskiftes med “forening” eller “rollespilsforening”.

Skabelon til Fortegnelse kan downloades hér
Skabelon til Privatlivspolitik kan downloades hér

Spørgsmål kan altid henvendes til info@landsforeningenbifrost.dk