Optagelse
Bliv en del af fællesskabet
I Bifrost er der altid plads til nye foreninger, uanset om I allerede er etableret og har aktiviteter eller om I er helt nyopstartet.
Nedenfor kan du læse om, hvordan din forening bliver en del af Bifrost, samt hvilke fordele og krav, der er for vores lokalforeninger.
Har I endnu ikke stiftet jeres forening, men vil gerne have hjælp til dette, så klik på “START DIN EGEN FORENING” og kontakt Bifrosts Hovedkontor på kontaktinformationerne i bunden af siden.
Hvorfor være en del af Bifrost?
- Hjælp til foreningsdrift og medlemsadministration.
– Dette inkluderer Bifrosts ForeningLet-medlemssystem. - Medbestemmelse til vores årlige generalforsamling, hvor vi sammen bestemmer, hvilken vej vores landsforening skal gå i det næste år.
– Der er også mulighed for at stille op til Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget, samt poster som Forperson og Næstforperson - Adgang til at søge lokalforeningspuljer i DUF og Friluftsrådet.
- Adgang til låneudstyr, deriblandt dankortmaskine, projektor, brætspil, udstyrs- og scenariekasser.
- Tilbud om kurser for nye og gamle, såsom førstehjælps-, tryghedskurser, lederuddannelsesstøtte mm.
- Adgang til at søge Bifrostpuljen
- Invitationer til vores netværksarrangementer.
- Dækning af vores Arbejdskade- og Erhvervsforsikring.
Hvad kræver det at være med?
Betaling af kontingent og tilskud
For at være med i Bifrost, skal lokalforeningens medlemskab koste minimum 75 kr.
Derudover betales der årligt et tilskud til landsorganisationen fra lokalforeningerne, dette vedtages af generalforsamlingen og er pt. på:
5 kr. pr. medlem af lokalforeningen, dog minimum 400 kr., og de første 3 år af lokalforeningens levetid er minimummet 200 kr.
Være med i fællesskabets vision
For at blive en del af Bifrost, skal man kunne spejle sig i Bifrosts værdigrundlag og metode. Dette betyder, at man bakker op om essensen af landsforenings vision – at skabe forpligtende fællesskaber for kreative individer, til at danne dem til reflekterede mennesker. Man kan læse mere om Bifrost værdigrundlag og metode her.
Årlig indrapportering
For at støtte landsforeningen arbejde og tælle som en aktiv forening til Bifrosts generalforsamling skal man hvert år kunne indsende følgende data:
- Jeres opdaterede og gældende vedtægter
- Underskrevet regnskab for det foregående år
- Medlemsoversigt for det foregående år
- Bevis på medlemmernes kontingentbetaling (dette indsamles kun som stedvise stikprøver)
- Oversigt over foreningens aktiviteter i det foregående år
Retningslinjer for Bifrosts lokalforeninger
Dette er en oversigt over de administrative og demokratiske retningslinjer, der stilles til Bifrosts lokalforeninger. Retningslinjerne er til for at sikre kvaliteten og den demokratiske værdi af landsforeningens lokale fællesskaber, samt skabe gennemsigtighed for alle lokalforeninger – gamle som nye.
Administration
– Dokumentering af aktivitet
Det er nødvendigt for Bifrost, at vi hvert år kan dokumentere for DUF (Dansk Ungdoms Fællesråd), at vores lokalforeninger er aktive, således at vi kan modtage tilskud på baggrund af deres medlemskab. Derfor skal vi kunne dokumentere for vores revisor, at vores lokalforeninger afholder minimum én aktivitet i hvert kvartal. Definitionen af denne aktivitet er meget bred, men det skal blot være et eller andet foreningen laver for sine medlemmer, hvad enten det er et kursus, en spilgang i en kampagne eller en brætspilsaften for foreningens medlemmer.
– Medlemsinformationer
Det forventes, at en lokalforening i Bifrost indsamler informationer på sine medlemmer i et let overskueligt format. Disse informationer skal som minimum inkludere medlemmets: Fulde navn, fødselsdato, adresse, postnummer, E-mail og telefonnummer. Medlemsdatabasen skal kunne dokumentere, hvilke medlemmer, der har betalt min. 75 kr. i kontingent. (Kontingentet skal være betalt i det år det dækker)
Derudover opfordrer vi til, at der indsamles information på forældre til medlemmer under 16 år. Hertil hører forældrenes E-mail og telefonnummer.
Bifrost stiller gratis medlemssystemet ForeningLet til rådighed for lokalforeningerne, som kan bruges til at håndtere dette.
– Regnskabspraksis
Regnskabet skal være på et 12 måneders regnskabsår. Det foretrækkes, at det kører fra januar til december, men i bestemte foreninger kan der være argumenter for, at 12-måneders-perioden kan ligge anderledes.
Regnskabet godkendes enten af lokalforeningens generalforsamling eller bestyrelse. Hvis det godkendes af bestyrelsen, skal årsregnskabet fremlægges til næstkommende generalforsamling.
Bifrost stiller gratis regnskabssystemet ForeningLet til rådighed for lokalforeningerne, som kan bruges til at håndtere dette.
Demokrati
Bifrosts fællesskaber er bygget op af lokale foreninger, som er drevet af stærke ildsjæle i konstituerede foreningsdemokratier. Disse demokratier er defineret gennem de lokale foreningers selvstændige vedtægter, som det forventes, at Bifrosts lokalforeninger overholder. Nedenfor ser I tre nedslagspunkter i forhold til demokrati, som det forventes, at man følger, når man er en lokalforening i Bifrost.
– Generalforsamling
I Bifrost tror vi på, at den demokratiske samtale sker bedst i den fysiske form, hvorfor alle Bifrosts lokalforeninger opfordres til at afholde deres generalforsamlinger fysisk.
Dette betyder at der godt kan deltages online, men det er kun medlemmer, der er mødt fysisk op, som har stemmeret til generalforsamlingen. Dette opfordres for at foreningen kan godtages af DUF’s tilskudsregler (DUF kommenterede tipsregler §11 stk. 3).
– Medlemsrettigheder
I Bifrosts lokalforeninger har alle lige medlemsrettigheder. Dvs. at alle har tale- og stemmeret i foreningens demokrati, uanset hvilken form for medlemskab de har erhvervet sig. Det betyder fx, at støttemedlemmer har samme demokratiske rettigheder, som øvrige medlemstyper.
– Valg af bestyrelse
Alle Bifrosts lokale medlemmer kan stille op til bestyrelsesposter i deres lokalforening, uanset alder. Der kan godt indføres regler om, at børn under 16 år skal repræsenteres af en forælder eller værge, som kan stemme og stille op på vegne af barnet.
Hvordan indmelder man sig i Bifrost?
Indmelding sker ved, at man skriver foreningens kontaktoplysninger (foreningens navn, adresse, e-mail, telefonnummer og hjemmeside) og indsender dem sammen med:
- Foreningens gældende vedtægter.
- Foreningens adresse.
- Kontaktinformationer på forpersonen og kassereren (navn, telefonnummer og e-mail).
- En kort beskrivelse af foreningen med fokus på hvilke aktiviteter foreningen har.
- En kort beskrivelse af hvordan foreningen ønsker at støtte op om Bifrosts formål
- Hvor mange medlemmer/deltagere foreningen har nu eller fra året nu.
- Dato for foreningens oprettelse.
- Foreningens kontingentsats(er)
- Et link til foreningen hjemmeside eller facebookgruppe
Materialet indsendes til følgende mailadresse: info@landsforeningenbifrost.dk
Så snart Bifrost modtager disse dokumenter, vil I blive kontaktet. Forretningsudvalget vil derefter gennemgå jeres vedtægter, for at sikre, at de lever op til de krav, Bifrosts vedtægter stiller, ift. formål, vedtægter og medbestemmelse. Når jeres formål og vedtægter er godkendt, hvilket typisk sker på næstkommende forretningsudvalgsmøde, vil I få tilsendt et girokort på betaling af jeres medlemskab, og I vil være medlemmer, når dette er betalt.
Husk at skrive foreningens navn på indbetalingen.
Er der øvrige spørgsmål, så husk, at man altid er velkommen til at kontakte landsforeningen på info@landsforeningenbifrost.dk